نکات مهم...
نکات مهم...

به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله در آستانه نوروز، تکاپوی نو شدن در میان اقشار مختلف جامعه بیش از دیگر ایام سال به چشم می خورد.

در این ایام علاوه بر افراد، تکاپوی جدی برای پاکیزه کردن چهره منازل میان خانواده ها بخصوص زنان نیز از دیگر مواردی است که نشان از انجام سنتی زیبا و ماندگار به نام ˈ خانه تکانی ˈ است.

این سنت از یک خانه بسیار بزرگ گرفته تا یک آپارتمان کوچک به اجرا در می آید ولی اکثر مواقع افراد آگاهی مناسبی درخصوص قواعد انجام صحیح این سنت زیبا ندارند.

خانه تکانی و نظافت لزوما معادل با انجام کار سخت نیست، هر چند در بیشتر موارد این دو با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند و نتیجه آن وارد شدن لطمه های فراوان به فردی است که این دو کار را با هم اشتباه گرفته است.

متولیان حوزه سلامت بر این باورند که در نخستین گام برای جمع بندی یک برنامه ریزی صحیح برای خانه تکانی باید توجه داشت که این سنت را به شب عید موکول نکرد، بلکه مدتها قبل از آغاز سال تحویل به سراغ انجام آن رفت تا با این اقدام علاوه بر حفظ سلامت، از به تعویق افتادن انبوه کارها به دقایق 90 اجتناب کرد.

پزشکان و طلایه داران امر سلامت، روزهای آخر هفته ماه اسفند را زمانی مناسب برای تمیز کردن منزل می دانند و می گویند: با انجام این مهم، سنت زیبای خانه تکانی بصورت تدریجی اجرا می شود و افراد نیز فرصت بیشتری برای انجام حجم فراوانی از کارها دارند.

پزشکان همچنین به افراد توصیه می کنند که در هنگام خانه تکانی برای حفظ سلامت خود نکات ایمنی را حتما رعایت کنند.

یک پزشک طب کار در باره اصول صحیح خانه تکانی معتقد است که در هنگام خانه تکانی رعایت چهار اصل داشتن تهویه مناسب، استفاده از دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی، حمل و جابجایی اصولی اثاثیه منزل و استفاده از زیرپای مناسب ضروریست.

دکتر ˈ علی علی ایی ˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: حمل و جابجایی اسبابهای سنگین نظیر یخچال، کمد ، مبل و ... بصورت یکجا بسیاری از اوقات صدمات جبران ناپذیری بر کمر و ستون فقرات وارد می کند و براین اساس توصیه می شود در صورتی که این وسایل قابلیت جدا شدن و به قطعات کوچکتر تبدیل شدن را دارند، بصورت قطعه قطعه و نه یکجا حمل گردند.

وی تاکید می کند: همچنین افراد بایستی برای برداشتن وسایل از زمین با کمر خم نشوند، بلکه با خم کردن زانوها، اقدام به برداشتن این وسایل نمایند و حجم وسایل به گونه ای باشد که نزدیک بدن آنان قرار گیرد تا سنگینی آنها را کمتر احساس کنند.

دکتر علی ایی در ادامه با اشاره به استفاده از زیرپایی مناسب در هنگام خانه تکانی ، می گوید: در حین انجام کار نباید از زیرپایی هایی که غیراستاندارد است و امکان افتادن از روی آنها وجود دارد استفاده گردد.

وی ادامه می دهد: هر اندازه تعداد پایه های یک زیرپایی بیشتر باشد، بهتر است و آسیب کمتری به سلامتی می رساند، بعنوان مثال در هنگام خانه تکانی استفاده از زیرپایی های سه پایه بهتر از دو پایه یا چهار پایه بهتر از سه پایه است.

دکتر علی ایی با بیان اینکه عدم رعایت این نکات، ممکن است عوارض بلند مدتی برای سلامتی افراد به دنبال داشته باشد، تصریح می کند: در هنگام خانه تکانی آخر سال، افراد بسیار زیادی بواسطه درد کمر و یا ستون فقرات به مراکز درمانی مراجعه می کنند که اغلب آنان نیز زنان هستند، که اگر این اصول ایمنی را رعایت می کردند به این عوارض مبتلا نمی شدند.

وی اضافه می کند: نکته دیگری که در انجام یک خانه تکانی اصولی حایز اهمیت است توزیع کار و عدم انجام آنها در یک زمان فشرده است که در این راستا کمک گرفتن از دیگر افراد خانواده نیز سبب خواهد شد که علاوه بر عدم ایجاد خستگی مفرط در یک شخص، کارها نیز زودتر به اتمام برسد.

این پزشک کرمانشاهی در ادامه می گوید: بسیاری اوقات در حین خانه تکانی مشاهده می شود که افراد بواسطه استفاده غیرصحیح از شوینده های شیمیایی به مشکلات ریوی، چشمی و پوستی مبتلا می شوند.

وی می افزاید: این شوینده ها سبب ایجاد حساسیت و التهاب در راههای هوایی بدن می شوند از این رو در هنگام استفاده از آنها، حتما باید با باز کردن در و پنجره، تهویه برقرار گردد و فرد مطمئن شود که در محیطی بسته از این مواد استفاده نمی کند.

علی ایی می گوید: با رعایت این اصل مهم، فرد از ابتلا به بیماریهای ریوی بخصوص آسم تا حدود زیادی ایمن می شود، هر چند استفاده از ماسک نیز در این زمینه بی تاثیر نیست.

وی همچنین با اشاره به حساسیت زا بودن شوینده های شیمیایی بر روی پوست بدن، تصریح می کند: باید در هنگام استفاده از این مواد از دستکش استفاده شود و استفاده از دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی این ایمنی را تا حدود زیادی افزایش می دهد.

این پزشک کرمانشاهی ادامه می دهد: البته باید توجه داشت در هنگام انجام خانه تکانی و استفاده از شوینده های شیمیایی، حداقل دو نفر در خانه باشند تا در صورت بروز حساسیت و یا اتفاقی ناگهانی به فرد دیگر کمک کنند که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

وی به همگان توصیه می کند تا در انجام خانه تکانی عجله نکنند و قبل از شروع هر کاری، به سلامتی خود بیش از هر چیز دیگری فکر کنند.

همچنین یک پزشک متخصص پوست نیز می گوید: استفاده از مواد شوینده بخصوص انواع سفید کننده ها و جرم گیرها می تواند آسیبهای فراوانی بر پوست وارد نمایند.

دکتر ˈ علی ابراهیمی ˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: استفاده نادرست از این مواد بخصوص در ایام قبل از نوروز و حین خانه تکانی می تواند سبب ایجاد مشکلات پوستی، تنفسی و چشمی در افراد شود.

وی با بیان اینکه مشکلات چشمی استفاده نامناسب از این مواد بصورت ایجاد قرمزی و حساسیت در ناحیه چشمها بروز می کند، می گوید: از لحاظ تنفسی نیز استفاده نامناسب از شوینده ها، سبب آسیب های ریوی در افراد خواهد شد.

دکتر ابراهیمی در باره مشکلات پوستی حاصل از استفاده این مواد نیز اظهار می دارد: ایجاد آسیب های حساسیتی، ترک عمیق پوست و بروز خونریزیهای عمیق در نواحی دستها ، پاها و پوست صورت از جمله عوارض استفاده نامناسب از شوینده های شیمیایی است.

وی اظهار می دارد: برای پیشگیری از این عوارض؛ محدود کردن میزان استفاده از این مواد در هنگام خانه تکانی، عدم استفاده از آنها در محیطهای بسته و باز کردن درها و پنجره ها در هنگام استفاده از شوینده ها تاثیر فراوانی خواهند داشت.

ابراهیمی استفاده از دستکش در حین استفاده از این مواد را از دیگر راهکارهای مهم برای حفظ سلامتی افراد در هنگام خانه تکانی عنوان می کند و می گوید: اگر در زیر دستکش های پلاستکی از دستکش های نخی نیز استفاده گردد، حفظ سلامت پوستی افراد دو چندان می شود.

وی همچنین به همگان توصیه می کند از استفاده مواد شوینده با دستکشهای سوراخ خودداری گردد، چرا که عدم رعایت این مهم وارد شدن آسیب به پوست را تا حدود زیادی افزایش می دهد.

این پزشک کرمانشاهی در پایان اظهار می دارد: همچنین افراد پس از خانه تکانی از نرم کننده و مرطوب کننده های پوستی جهت حفظ سلامت پوست خود استفاده کنند.َ


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


نويسنده : شاپرک